Report

Innovation & Technology in Data Collection: Connecting with the Shelter-Avoiding Homeless

Dixon Hall piloted a project entitled Innovation & Technology in Data Collection: Connecting with the Shelter-Avoiding Homeless.

The objective of this fifteen-month project was to develop and conduct a research study to better understand the Out Of The Cold Program (OOTC), its guests’ personal histories of homelessness and their reasons for choosing this service.

Through the duration of the project, the research team gathered qualitative data through 5 open-ended focus group and quantitative data by administering 89 closed-ended personal interview survey with shelter residents as well as with OOTC guests and staff. In addition, the organization secured a donation of 51 smartphones that were distributed to project participants to facilitate communication with researchers and housing workers. This enabled the organization to research the benefits of smartphone technology for the homeless population.

This project was funded by the Government of Canada’s Homelessness Partnering Strategy’s Innovative Solutions to Homelessness program. The opinions and interpretations provided in the publication are those of the author and do not necessarily reflect those of the Government of Canada.
 


Dixon Hall a piloté un projet intitulé Innovation & Technology in Data Collection: Connecting with the Shelter-Avoiding Homeless.

L’objectif de ce projet d’une durĂ©e de quinze mois a visĂ© Ă  dĂ©velopper et mener une Ă©tude de recherche pour mieux comprendre le programme Out Of The Cold (OOTC), les antĂ©cĂ©dents personnels en matière d’itinĂ©rance de ses invitĂ©s et les raisons qui les ont poussĂ©s Ă  choisir ce service. 

Pendant toute la durĂ©e du projet, l’Ă©quipe de recherche a recueilli des donnĂ©es qualitatives par le biais de cinq groupes de discussion et de donnĂ©es quantitatives en rĂ©alisant 89 sondages d’entretiens personnels fermĂ©s avec des rĂ©sidents de centres d’hĂ©bergement ainsi qu’avec des invitĂ©s et des membres du personnel du OOTC. En outre, l’organisation a obtenu un don de 51 tĂ©lĂ©phones intelligents qui ont Ă©tĂ© distribuĂ©s aux participants au projet afin de faciliter la communication avec les chercheurs et les travailleurs du logement. Cela a permis Ă  l’organisation de rechercher les avantages de la technologie smartphone pour la population des sans-abri.

Le projet fût financé par le programme des Solutions novatrices à l’itinérance de la Stratégie des partenariats de lutte contre l’itinérance du gouvernement du Canada. Les opinions et les interprétations figurant dans la publication sont celles de l’auteur et ne représentent pas nécessairement celles du gouvernement du Canada.